Materiaal

Vrouwenframes: fabeltje? Of bestaan ze echt?

Hebben vrouwen wel echt een specifiek vrouwenframe nodig? Of is dit eerder een verkoopstrucje. Bikefit expert Joris Verreydt legt het jullie uit.

Vrouwenframes, bestaan ze echt of niet?

Vaak krijgen we de vraag van vrouwen of ze specifiek een vrouwenframe moeten nemen voor hun nieuwe fiets of dat het ook mogelijk is om met een mannenframe te rijden. Als je momenteel op de website van de verschillende fietsmerken gaat kijken, dan merk je op dat bij verschillende merken er geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen vrouwen- en mannenmodellen.

Wil je graag meer te weten komen over fietsframes bij vrouwen? Onze bikefit expert Joris legt het jullie graag uit. Word lid en lees het volledige artikel.

Verder lezen?

Deze pagina is exclusief voor onze leden. Word lid of log in.

Ontdek hier de voordelen van een lidmaatschap

Vaak krijgen we de vraag van vrouwen of ze specifiek een vrouwenframe moeten nemen voor hun nieuwe fiets of dat het ook mogelijk is om met een mannenframe te rijden. Als je momenteel op de website van de verschillende fietsmerken gaat kijken, dan merk je op dat bij verschillende merken er geen onderscheid meer gemaakt wordt tussen vrouwen- en mannenmodellen. Vaak wordt er nu gesproken over 'uniseks modellen'.

Vrouwenframes in het verleden

Enkele jaren terug was dit niet zo. Op de webpagina’s van de merken vond je dan nog zeer vaak een specifieke pagina terug van de vrouwenmodellen met de boodschap dat de geometrie specifiek was aangepast aan het vrouwenlichaam. Indien je dan de geometrie van deze ‘vrouwenmodellen’ ging vergelijken met het mannenmodel, dan was er bij veel merken totaal geen verschil in geometrie te vinden tussen het vrouwen- en het mannenmodel. Er was wel een verschil in de kleur van het frame en vaak ook de gebruikte componenten op de fiets. Er zijn tot op vandaag evenwel nog enkele merken die specifiek uitpakken met een vrouwenframe maar als je hier dezelfde vergelijking van de geometrie maakt, is het vaak nog exact dezelfde geometrie als voor de mannen.


De geometrie van het ‘mannenmodel' en het ‘vrouwenmodel' enkele jaren terug van een fietsmerk. Zoals je kan zien waren deze exact hetzelfde.

Heeft een vrouw dan een andere geometrie nodig als een man?

De juiste keuze van framemaat en model zijn afhankelijk van de zadel- en stuurpositie die voor jouw lichaam ideaal zijn om comfortabel en met de nodige power te kunnen fietsen. Deze ideale zadel- en stuurpositie worden voornamelijk bepaald door twee factoren: de lengte van je verschillende lichaamssegmenten (beenlengte, romplengte, armlengte) en de beweeglijkheid/flexibiliteit van je spieren en gewrichten. Iemand met lange benen gaat een hogere zadelpositie nodig hebben. Indien zij dan ook nog een soepel lichaam heeft, dan kan ze het bekken vlotter voorwaarts buigen op het zadel waardoor het stuur ook verder en lager kan staan in vergelijking met iemand die eerder een stijf lichaam heeft.

Dus de combinatie van deze twee factoren (lengte en soepelheid van het lichaam) bepalen voornamelijk de juiste afstelling van je fiets en bijgevolg ook de juiste framemaat die deze zadel- en stuurpositie mogelijk maken. Het geslacht speelt op zich hier geen rol in. Je hebt grote vrouwen en kleine vrouwen, vrouwen met een soepel lichaam en vrouwen met een eerder stijf lichaam, zoals je dit natuurlijk ook bij mannen hebt.

Juiste positie en maat

Jouw juiste fietspositie en framemaat worden dus bepaald door jouw individuele eigenschappen van je lichaam. Het geslacht is hierbij dus minder van belang. Wel zijn er gemiddeld genomen enkele verschillen tussen de vrouwelijke en mannelijke populatie. Vrouwen zijn gemiddeld gezien vaak iets kleiner dan mannen waardoor er wel iets kleinere framematen nodig zijn voor vrouwen. Daarentegen zijn vrouwen gemiddeld gezien vaak iets soepeler dan mannen waardoor verhoudingsgewijs het stuur bij hen iets lager en iets verder kan staan in vergelijking met een man. Dit op één voorwaarde, als er voldoende comfort is op het zadel want dit is vaak een probleem voor vrouwen. Maar dit is een onderwerp voor een volgend artikel.

Vroeger werd de juiste framemaat vaak bepaald met de klassieke ‘stok-tussen-de-benen’ methode. Hierbij werd je binnenbeenlengte gemeten en op basis daarvan werd er dan het advies gegeven over je juiste framemaat. Deze methode is evenwel niet correct want de meting van je binnenbeenlengte geeft enkel een inschatting van de hoogte van je zadel. Deze meting geeft helemaal geen informatie van hoe ver de afstand tussen het zadel en stuur moet zijn en hoe laag het stuur kan staan. Bijgevolg kan je hiermee dus ook geen correcte info geven over de juiste framemaat. Want een juiste framemaat is meer dan enkel de juiste zadelhoogte. De lengte van het frame moet voor jou ook in orde zijn omdat dit in combinatie met de lengte van de stuurpen gaat bepalen hoe ver het stuur zal staan t.o.v.. het zadel. De hoogte van het frame vooraan (het balhoofd) is ook belangrijk want dit heeft een rechtstreekse invloed op de hoogte van het stuur t.o.v.. het zadel.

Om de juiste positie van je zadel en stuur te bepalen en bijgevolg ook je correcte framemaat heb je dus meer informatie nodig van je lichaam dan enkel je binnenbeenlengte. Er is een uitgebreide screening nodig van je lichaam om een juiste inschatting te maken van de mogelijkheden van je lichaam. Heb je eerder soepele spieren, of zijn er bijvoorbeeld gewrichten eerder stijf. Dit zal een rechtstreekse invloed hebben op de juiste afstelling van je fiets. Tip: hiervoor kan je best terecht bij een professionele bikefitter die dergelijke evaluatie grondig kan uitvoeren.