Pelvic health

Vulvaproblemen PART 2

Het taboe doorbreken over vaginale infecties, schimmels en blaasontstekingen. Ja, het komt ook voor bij vrouwen die fietsen!

Vrouwelijke fietser - vulvaproblemen - koersbroek

Het taboe doorbreken over vaginale infecties, schimmels en blaasontstekingen. Ja, het komt ook voor bij vrouwen die fietsen!

Hoe pak je deze klachten het beste aan? Je leest het hier!

Verder lezen?

Deze pagina is exclusief voor onze surplace en a bloc leden.

Ontdek hier de voordelen van een lidmaatschap

Vaginitis of vaginose

Jeuk, irritatie, roodheid en veranderingen in het vaginaal slijmverlies kunnen ook wijzen op een vaginale infecties zoals schimmelinfecties of bacteriële infecties van de vulva. Lastige klachten, die bij iedere vrouw kunnen voorkomen maar fietssters die regelmatig een bib-short dragen, lopen meer risico. Tijdens de momenten dat je een broek met zeem aan hebt en wellicht ook meer zweet, kunnen bacteriën sterk vermenigvuldigen. Het kan ook de groei van schimmels bevorderen, omdat die graag vertoeven in warme, vochtige omgevingen.

Hoe merk je het op? 

Een ongewone vaginale afscheiding, verandering in geur, een toegenomen jeukerig en/of branderig gevoel, vooral wanneer je plast.
Contacteer best je arts. Stel het niet uit. We weten dat deze klachten vaak onder een taboesfeer rusten, maar ze komen heel vaak voor. Medicatie of crèmes maken een groot verschil. Maar ook voldoende aandacht hebben voor die onderliggende factoren die je klachten mogelijks hebben veroorzaakt, is belangrijk!

Wanneer heb je een verhoogd risico op deze klachten? 

  • bij seksuele activiteit, vooral oro-genitale contacten, of contacten met SOA
  • bij recent antibioticagebruik
  • bij diabetes mellitus
  • bij een sterk verminderd immuunsysteem (bv bij aids, na chemotherapie, of bij corticoïdengebruik)

Hoewel deze laatste (het verminderd immuunsysteem) sowieso ook in mildere maten, een lastige rol kan spelen. Wetenschappelijke studies richtten zich momenteel heel sterk op het onderzoeken van het vrouwelijk en zelfs vaginaal microbioom. Een gezond immuunsysteem en goede pH-balans gaan hand in hand met een gezonde vulva.


Net daarom kan je best de kans dat bacteriën en schimmels zich vermenigvuldigen, laag houden. Trek je fietsbroek zo snel mogelijk uit, na een rit. Was de zeem na gebruik maar wees mild met het wassen van je vulva. Zeep of andere parfumrijke artificiële crèmes zijn 'not done', het verstoord de pH-balans en geeft schimmels vrij spel. Wees daarom ook best voorzichtig met wasverzachter, die kan in de zeem blijven hangen en zo onbewust je pH-balans opnieuw verstoren.


Ook kleine eet- tips om jezelf beter weerbaar tegen infecties te maken door probiotische voedingsmiddelen te eten die beschermende bacteriën in je lichaam vasthouden, worden wel eens aangeraden. Yoghurt, kefir en probiotica zijn daar enkele voorbeelden van, maar contacteer liefst je arts vooraleer je zomaar alles gelooft.
Zodra je een infectie hebt, kun je proberen deze te behandelen met een vaginale capsule of een speciale crème tegen schimmelinfecties, je arts kan hierover een goed advies geven

Urineweginfecties

Net als bij vaginitis zijn urineweginfecties (UWI) bacteriële infecties. Zo’n infectie of ontsteking  kan optreden in elk orgaan/lichaamsdeel dat betrokken is bij het aanmaken en ledigen van je plas of urine. Meestal uit het zich in een blaasinfectie of ontsteking van de plasbuis, maar ook je nieren kunnen betrokken zijn.

Deze infecties komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, net omdat vrouwen een korte plasbuis hebben. Bacteriën vanuit de buitenwereld, vinden dus sneller hun weg naar binnen. Ze komen ook vaker voor bij vrouwelijke fietsers, omdat je zeem in je bib-short vaak een broeihaard is voor bacteriën. Vinden die hun weg naar de blaas? Dan heb je last!

Hoe merk je het op? 

Als je vaker dan normaal moet gaan plassen en je een onaangenaam gevoel ervaart op toilet, kan je last hebben van zo ‘n UWI.

De meest opvallende symptomen zijn:

  • altijd het gevoel hebben alsof je moet plassen
  • heel vaak kleine hoeveelheden plassen
  • een brandend gevoel bij het plassen
  • troebele urine (soms zelfs rood (bloederig)) of urine die heel scherp van geur is

Wat kan je eraan doen?

Heel wat kleine handige tips, kunnen je kans op zo’n infectie verminderen. Ze gelden trouwens voor iedere vrouw. Belangrijk om te beseffen is, dat het steeds over bacteriën gaat, die hun weg zoeken, naar een plaats waar we ze liever niet hebben. Voldoende water drinken, staat met stip op één als beste trucje. Drink je veel plat water, dan spoel je heel regelmatig al je leidingen en loop je minder risico op infecties.

Tips over normaal blaasgedrag en het rustig leegplassen van de blaas helpen je om te vermijden dat er altijd wat urine achterblijft in je blaas, die dan weer kan infecteren. Plas dus rustig neer en vergeet niet dat je daarvoor best op je gemak op de bril kan gaan zitten.

Het drinken van Cranberrysap wordt ook vaak aangeraden. Dat sap zou stoffen bevatten die werken als een afweerlaag tegen bacteriën in de blaas. Hoewel dat sommige studies aantonen dat het effect van cranberry overschat zou worden. Je kan er in ieder geval geen kwaad mee doen.
Tijdens je toiletmomentjes, is hygiëne belangrijk: dep of veeg de vulva niet af van de aars naar boven toe, maar begin steeds bij de plasbuis en ga dan neerwaarts naar het perineum.

Gebruik steeds iets om je vulva af te deppen, zodat er geen druppels urine achterblijven.
Heb je seks? Voor en na seks plassen verlaagt het risico op infecties.

Ben je op zoek naar meer informatie? Durf je vragen dan zeker te stellen via onze kanalen aan onze experte, Hedwig Neels.

Zoek je nog bijkomend advies? Dan kan je arts en/of bekkenbodemkinesitherapeut nog vele bijkomende tips geven. Ook als je bijvoorbeeld last hebt van regelmatig urineverlies, of stoelgangsverlies, kan je daar best iets aan doen. Want steeds bevuilde verbandjes moeten dragen, verhoogt natuurlijk ook je risico.

Back to your bike?


Specifieke tips voor de bib-short-zeemvel fans? Natuurlijk! Dezelfde belangrijke tip geldt opnieuw.

Blijf na je fietsrit niet te lang rondlopen in je bibshort.

Trek je short na je rit liefst snel uit en was die steeds voor je ze opnieuw aantrekt!